Kano-Vaarregels in Nederland! Nieuwe update!

  • Geplaatst op
Kano-Vaarregels in Nederland!  Nieuwe update!

Heel belangrijke informatie voor wanneer u het water opgaat!

In de kano of kajak het water op betekent ook dat u rekening dient te houden met ander verkeer op het water. Om dat alles in goede banen te leiden zijn er tal van vaarregels opgesteld. De belangrijkste regels voor 'door spierkracht voortbewogen schepen' zijn door Arend Aalbrecht overzichtelijk samen gebracht.
 
Kano-Vaarregels in Nederland is een website met (juridisch correcte) informatie over vaarregels voor: kano's, SUP's, roeiboten, waterfietsen, draken boten, oftewel alle 'door spierkracht voortbewogen schepen'. Het samengestelde document is zeker de moeite waard om door te lezen als u veilig het water op wilt.  
 
Via deze link komt u op de website van de Kano-Vaarregels in Nederland, waar u ook het document kan vinden waarin alle regels overzichtelijk samen zijn gebracht. En voor eventuele vragen kan er gebruik gemaakt worden van het contactformulier op de website.
 
Aanpassingen 10-12-2024 :

Na de editie 2024-01a kwamen diverse vragen bij mij binnen, waardoor ik tot de conclusie kwam dat er aanvullingen noodzakelijk waren.

Omdat slechts weinig spierkrachtschippers in de gelegenheid komen om zelf eens aan boord van een schip te kijken wat er te zien is op een radarscherm, heb ik daar werk van gemaakt. Na mijn eerder gemaakte uitleg: “Radar; hoe zit het met de (on)zichtbaarheid van spierkrachtschepen op een radarscherm” (te vinden op mijn website, Casus 11) heb ik daarover nu ook in het boekje een aanvulling gemaakt in het hoofdstuk “Radar”.

Recent zag ik in de bladen Peddelpraat (van de gelijknamige stichting Peddelpraat) en Kanotities (van de TKBN) informatie over “Communicatie- en Noodseinen bij zeekajakken”(Pp) en over “Noodsignalen bij kajakvaren”(Kt).

Hierover was in mijn boekje tot op heden geen informatie te vinden. Ik constateerde dat over dit onderwerp in beide artikelen een stukje juridische informatie ontbrak. Omdat ik deze informatie ook van belang acht voor andere spierkrachtschippers (die zich op “ruime vaarwateren” begeven) heb ik hierover nu een nieuw hoofdstuk toegevoegd in mijn boekje.

De wijzigingen ten opzichte van de editie 2024-01a zijn:

  1. Op diverse pagina’s teksten, in- en verdeling gewijzigd.
  2. Tekst bij het hoofdstuk “Radar” en “Radarreflector” uitgebreid.
  3. Hoofdstuk “Noodsituaties en noodsignalen daarvoor” toegevoegd.
  4. Lijstje met “Casus”-onderwerpen van website aangevuld.
  5. In het “Slotwoord” tekst over “Donaties” aangepast.

Ook deze digitale versie is een “slimme versie”. Dit houdt in dat als je in de “Inhoudsopgave” met de cursor op een onderwerpregel staat en dan daarop “klikt” (CTRL + klik), dan komt het gekozen onderwerp in beeld zonder te moeten scrollen.

Vanzelfsprekend beoog ik ook met deze versie voor alle “spierkrachtschippers” meer juridische duidelijkheid te brengen in de vaarregels en zaken die daarmee verband houden en zodoende bij te dragen aan grotere veiligheid voor allen.

Ik wens iedere lezer veel plezier met deze versie.

Met vriendelijke kanogroet,

Arend Aalbrecht

 

Kanocentrum Arjan Bloem maakt gebruik van cookies om content te personaliseren, om websiteverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. Door onze cookies te accepteren, helpt u ons bij het tonen van relevante content aan onze websitebezoekers, waaronder uzelf. Manage cookies